Avoimen väylää opiskelijaksi yliopistoon

Etsitkö vielä omaa alaasi? Jäitkö ilman mieluista opiskelupaikkaa? Avoimen väylä tarjosi tänäkin keväänä tien yliopistoon isolle joukolle uusia opiskelijoita.

Oulun yliopistoon oli kevään 2024 väylähaussa tarjolla 240 aloituspaikkaa eri kandidaattiohjelmiin ja lisäksi 24 paikkaa maisteriohjelmiin. Tänäkin vuonna iso joukko avoimen väylän opiskelijoita toteutti haaveensa tutkinto-opiskelupaikasta Oulun yliopistossa. Ja mikä parasta, väylähaun kautta sisään päässeet opiskelijat ovat jo opiskelleet alaa sen verran, että tietävät, mitä ovat tulossa opiskelemaan ja mitä yliopisto-opiskelu vaatii.

Avoin yliopisto on kaikille avoin

Avoin yliopisto tarjoaa yliopisto-opintoja ihan kelle tahansa. Opiskelijoiden ikähaarukka yltää toisen asteen opiskelijoista aina eläkeläisiin. Osa opinnoista on maksuttomia, osasta peritään maksu opintojakson laajuuden mukaan.

Kaikki avoimen yliopiston opinnot ovat jonkin yliopistotutkinnon osia – siis ihan virallisia yliopisto-opintoja. Avoimessa yliopistossa hyväksytysti suoritetuista opintojaksoista tehdään suoritusmerkintä opintopisteineen Oulun yliopiston opintotietojärjestelmään. Opiskelija näkee suorituksensa myös Opetushallituksen ylläpitämässä OmaOpintopolku-palvelussa. Jos avoimen yliopiston opiskelija myöhemmin valitaan tutkinto-opiskelijaksi Oulun yliopistoon, voi hän yleensä sisällyttää suoritetut opinnot tutkinto-ohjelmaan. Tämä saattaa nopeuttaa valmistumista, kun osa opinnoista on jo suoritettu etukäteen.

Avoimessa yliopistossa on mahdollista suorittaa yksittäisiä opintojaksoja oman mielenkiinnon ja harrastuneisuuden mukaan, mutta myös laajempia kokonaisuuksia, jollaisia myös väyläopinnot ovat.

Avoimen väylä – tie tutkintoon

Väyläopinnot ovat osa avoimen yliopiston normaalia opintotarjontaa. Oulun yliopistossa avoimen väylä löytyy useilta eri tieteen aloilta. Opiskelijavalinnat tehdään tutkinto-ohjelman valintaperusteiden mukaisesti ja vaihtelevat siksi aloittain. Vaadittavien väyläopintojen määrä voi vaihdella 10 opintopisteestä 50 opintopisteeseen. Valintaperusteet määrittelevät, millainen kokonaisuus avoimen yliopiston opintoja on suoritettava, jotta tutkinto-opiskelijaksi voi hakea avoimen väylän kautta.

Seuraava yliopistojen avoimen väylän haku on keväällä 2025.

Tutustu väylämahdollisuuksiin ja niihin liittyviin opintoihin.

Lue Avoimen väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi päässeen Sannan tarina.

Viimeksi päivitetty: 20.6.2024