Maksuttomat tutustumisopinnot

Haluaisitko kokeilla yliopisto-opintoja? Oletko jo löytänyt alasi vai etsitkö vielä omaasi? Maksuttomat tutustumisopinnot soveltuvat erityisesti toisen asteen opiskelijoille, mutta opinnoille ovat tervetulleita kaikki ikään ja pohjakoulutukseen katsomatta!

Toisen asteen opiskelija!
Tutustu Oulun yliopiston maksuttomiin tutustumisopintoihin helposti ja turvallisesti. Voit kokeilla valitsemasi alan opintoja ennen alalle hakemista - näin et menetä ensikertalaiskiintiötä turhaan! Voit myös kokeilla eri aloja ja löytää näin sinulle sopivan polun jatko-opintoihin.

Miksi tutustumisopintoja?

Toisen asteen opiskelijoille soveltuvia avoimen yliopiston opintoja suorittamalla

• voit tutustua eri alojen opintoihin
  • pääset tutustumaan tavoittelemaasi alaan
  • opit kaikkialla tärkeitä opiskelutaitoja
  • voit laajentaa oman oppilaitoksesi valinnaisainetarjontaa
  • saatat keventää ensimmäisen vuoden opintojasi, mikäli pääset myöhemmin opiskelemaan Oulun yliopistoon

Tutustumisopintojen laajuus on 2 opintopistettä, ja ne ovat Oulun yliopiston tutkinto-ohjelmiin kuuluvia opintojaksoja.

Suoritetut opinnot voidaan hyväksilukea suoraan tutkintoon, jos haettuasi Oulun yliopistoon tulet valituksi tutkinto-opiskelijaksi kyseiseen tutkinto-ohjelmaan. Mikäli haluat hyödyntää avoimen yliopiston opintoja osana toisen asteen tutkintoasi, ole ennen opintojen aloittamista yhteydessä oppilaitoksesi opinto-ohjaajaan.

Mikä on sinun valintasi?

Selaile tutustumisopintojamme

Tähän on koottu kaikki lukuvuonna 2023-2024 tarjottavat toisen asteen opiskelijoille soveltuvat maksuttomat tutustumisopinnot koulutusaloittain.

Näin ilmoittaudut

Opintotarjottimella olevat avoimen yliopiston opintojaksot ovat kaikille maksuttomia.

Osalle opintojaksoista voit ilmoittautua ja suorittaa opinnot silloin kun itsellesi parhaiten sopii, osa opintojaksoista puolestaan toteutetaan tiettynä aikana, jolloin ilmoittatutumisaikakin on rajattu. Tarkista kunkin opintojakson ilmoittautumisaika kurssikuvauksesta.

Mistä tukea ja neuvontaa?

Avoimen yliopiston opintoihin liittyvät kysymykset voit lähettää osoitteeseen avoin.yliopisto(at)oulu.fi. Lisätietoa ja neuvoja oman oppilaitoksesi käytänteistä sekä opintojen hyväksilukemisesta toisen asteen tutkintoosi saat omalta opoltasi ja oppilaitoksesi muulta henkilökunnalta.

Koko avoimen yliopiston opintotarjonta

Voit tutustua myös koko avoimen yliopiston opintotarjontaan. Avoin yliopisto voi laskuttaa oppilaitosta ilmoittautuneista opiskelijoista 15 €/opintopiste/opiskelija. Muista varmistaa omasta oppilaitoksestasi, voidaanko opintosi hyväksilukea osaksi toisen asteen opintojasi, ja sitoutuuko oppilaitoksesi maksamaan suorittamasi opinnot.