Monimediainen luova kerronta, perusopinnot (AVOIN YO)

25 op, Lukuvuosi 2023-2024 , ayA110801
Oletko kiinnostunut elokuvakäsikirjoittamisesta tai pelisuunnittelusta?
Haaveiletko kirjan kirjoittamisesta?
Oletko työssäsi tekemisissä erilaisten kertomusten kanssa?

Monimuoto-opinnot
Lähiopinnot

Ilmoittautuminen yksittäisille jaksoille:15 €/op

Opintokokonaisuus koostuu seuraavista opintojaksoista

Oletko kiinnostunut elokuvakäsikirjoittamisesta tai pelisuunnittelusta? Haaveiletko kirjan kirjoittamisesta? Oletko työssäsi tekemisissä erilaisten kertomusten kanssa? Tai muuten vain kiinnostunut siitä, miten kertomukset toimivat ja vaikuttavat meihin?
Kurssi Kerronta eri medioissa tutustuttaa opiskelijan tarinankerronnan yleisiin piirteisiin eri medioissa. Opiskelija perehtyy narratologian eli kertomuksentutkimuksen peruskäsitteisiin sekä kerronnan käytäntöihin ja menetelmiin. Lisäksi kurssilla tarkastellaan kerronnallisuuden historiallisia, kulttuurisia ja yhteiskunnallisia merkityksiä. Kurssilla Luova prosessi taas tutustutaan luovan prosessin ja kirjoittamisen perusteisiin käytännön harjoituksien ja ryhmätöiden avulla. Tehtävissä otetaan huomioon eri medioihin kirjoittamisen erityispiirteitä.
Edellä mainittujen kurssien lisäksi opiskelija suorittaa yhden erikoistumisjakson: Elokuva- ja televisiokäsikirjoittamisen, Pelisuunnittelun ja -käsikirjoittamisen tai Proosakerronnan. Kussakin erikoistumisjaksoissa perehdytään kyseisen median erityispiirteisiin kerronnan näkökulmasta sekä opetellaan käytännön harjoitusten kautta kerronnan toteuttamissa valitussa välineessä. Erikoistumisjaksossa painotus on opiskelijan omassa työskentelyssä ja pienryhmäkeskusteluissa, lisäksi oheiskirjallisuutta ja syventäviä luentoja mediakohtaisiin kysymyksiin (mm. kieleen, kuvaan, pelillisyyteen, tuotantoprosessiin) sekä vierailijoita: kirjailijoita, kustannustoimittajia, toimittajia, av-käsikirjoittajia, pelikäsikirjoittajia.
Monimediainen luova kerronta, perusopinnot 25 op:

AY00AL87 Kerronta eri medioissa 5 op
AY00AL88 Luova prosessi 5 op

sekä valinnaisesti:

AY00AL90 Proosakerronta 15 op,
AY00AL91 Elokuva- ja televisiokäsikirjoittaminen 15 op tai
AY00AL92 Pelisuunnittelu ja -käsikirjoittamien 15 op

Avoimen yliopiston yleiset infotilaisuudet lukuvuonna 2023-2024:
22.8. (Zoom) klo 17 sekä 7.9. (Zoom) klo 17. Infot ovat samansisältöisiä.
Lisätietoja: Avoimen yliopiston neuvonta- ja ohjauspalvelut | JOY (oulu.fi)

Jatkuva oppiminen
Avoin yliopisto-opetus

Lukuvuosi 2023-2024

1107 Kirjallisuus

Oulu

Osallistujien enimmäismäärä

Opinnoissa on rajoitettu osallistujamäärä.

Opinto-ohjaus

avoin.yliopisto@oulu.fi