Tuotantotalouden opinnoista käytännön vinkkejä työelämään

Salla on kauppatieteiden maisteri, joka päätti kehittää omaa osaamistaan Oulun yliopiston avoimen yliopiston suositulla tuotantotalouden sivuainekokonaisuudella. Kokonaisuuteen kuuluu opintoja niin projektijohtamisesta tuotekehitykseen ja samalla saa myös osaamista geneerisistä taidoista – aivan kuten Sallakin totesi.

Sallan tarina

Olen Salla ja olen koulutukseltani kauppatieteiden maisteri. Työssäni toimin sisäisen laskennan ja raportoinnin asiantuntijana. Minulla on mielenkiintoinen ja mukava työ, jossa viihdyn. Tämän vuoksi voin opiskella työn ohella ja käytännössä etänä. Halusin suorittaa opintoni Oulun yliopiston avoimessa yliopistossa opintotarjonnan ja toteutustavan vuoksi.

Suoritin avoimessa yliopistossa tuotantotalouden sivuaineopinnot, joka oli mielestäni selkeä kokonaisuus. Se toteutettiin kokonaan etänä, ja se olikin minulle tärkeää, sillä en olisi ehtinyt osallistua läsnäoloa vaativiin opintoihin. Opinnot oli rakennettu niin, että ne etenivät viikko viikolta. Tämä toteutustapa sopi minulle, sillä tekeminen jakaantui tasaisesti, eikä kurssin loppuun jäänyt kuormittavaa loppurutistusta. Toisaalta opintojen välissä ei ollut vapaata, jota olisin kuitenkin joskus kaivannut.

Opinnoista vastapainoa ja uutta näkökulmaa

Talousihmisenä tuotantotaloudessa minua kiinnostivat tuotannon ja tekemisen näkökulma, erityisesti projekti- ja prosessijohtamisen opinnot. Samalla sain hyödyllistä oppia myös laadusta ja tuotekehityksestä. Työni puolesta olen tottunut tiukkoihin aikatauluihin ja oman ajankäytön hallintaan, mutta välillä tuntuu siltä, ettei aika riitä omaehtoiseen opiskeluun ja muuhun elämään. Toisaalta, vaikka opinnot vievät aikaa, ne myös antavat paljon vastapainoa ja uutta näkökulmaa omaan työhön ja arkeen.

Olen saanut opinnoista monta käytännön vinkkiä työtäni varten, mutta työ myös antaa opinnoille paljon tarttumapintaa. Esimerkiksi projektijohtamisen opintojakson opeilla voi kuka tahansa parantaa kommunikointiaan. Opittua tietoa voi soveltaa työn ohella myös muualla elämässä esim. luottamustehtävissä.

Opiskelutapojen monipuolisuus ja opiskelijalähtöisyys yllättivät

Opiskelin yliopistossa viimeksi parikymmentä vuotta sitten ja opiskelu on niistä ajoista muuttunut. Aikaisemmin oli luentoja ja kirjallisuutta, jotka sitten lopuksi tentittiin. Nyt opinnot olivat monimuotoisempia: videoluentoja, harjoitustehtäviä, monivalintakysymyksiä, oppimispäiväkirjoja ja reflektioita. Haastattelin yhdessä harjoitustyössä tekoälyagentteja ja toisessa pelasin projektinjohtamista. Opintojen suoritustavat olivat siis nykyaikaa ja koin ne mielenkiintoisiksi.

Minulle on jäänyt mieleen monet kursseilla jaetut työkalut ja vinkit. Projekteja ja prosesseja tarkastellaan hyvin järjestelmällisesti ja perusteellisesti. Laskutehtäviä on ollut paljon ja huomasin pääkoppani tykkäävän niistä. Mieleen on jäänyt myös se, miten paljon kurssien vetäjät ovat panostaneet kursseihin. Opiskelutapojen monipuolisuus ja opiskelijalähtöisyys ovat olleet oikein mukava tekijä tuotantotalouden opinnoissa. Opettamiseen on todella panostettu! Olenkin päättänyt jatkaa tuotantotalouden opintoja ja opiskelen projektijohtamista seuraavan lukuvuoden ajan.

Vinkkini vielä avoimen yliopiston opintoja miettiville onkin, että uskalla aloittaa opinnot! Aseta itsellesi sopivia tavoitteita ja kulje niitä kohti määrätietoisesti askel kerrallaan. Avoimessa yliopistossa on paljon valinnanvaraa ja jokaiselle löytyy varmasti sopiva kurssi tai kokonaisuus.

Kuva: Tarja Pakanen/Vehmersalmi