Omaa suuntaa etsimässä - avoimen väylän kautta terveystieteiden opettajaksi

Katja oli ennen terveystieteiden opettajan opintoja ehtinyt valmistua sairaanhoitajaksi ja tehdä merkittävän uran sillä saralla. Oppimisen halu kuitenkin pysyi aina mukana ja niinpä Katja päätti aloittaa opiskelun avoimessa yliopistossa. Suuren motivaation ja avoimen yliopiston opintojen avulla Katja pääsi opiskelijaksi Oulun yliopistoon.
Nainen seisoo lumisen metsän edustalla

Katjan tarina

Olen Katja Räisänen ja opiskelen Terveystieteiden opettajaksi Oulun yliopistossa. Olen valmistunut sairaanhoitajaksi 1996. Valmistumiseni jälkeen aloitin työurani Oulun yliopistollisen keskussairaalan teho-osastolla, jonka jälkeen lähdin pian Iso-Britanniaan au pairiksi oppimaan englannin kieltä. Briteissä tein samalla myös osa-aikaista työtä vanhainkodissa. Au pair vuoden jälkeen jatkoin työskentelyä teho-osastolla Lontoossa. Olen ollut sairaanhoitajana vuoden myös Norjassa. Ylioppilaaksi kirjoitin sairaanhoitajakoulutuksen pohjalta vuonna 2000.

Opiskelusta uutta sisältöä elämään

Opiskelu ja itseni kehittäminen on minusta ollut aina mukavaa. Avoimessa yliopistossa aloitin opiskelut lasteni äitiyslomien aikana. Suoritin ensiksi terveyshallintotieteen perusopinnot ja muutaman vuoden päästä hoitotieteen perus- ja aineopinnot. Tuolloin minulla ei ollut vielä tarkkaa suunnitelmaa, mitä haluan myöhemmin tehdä tai opiskella. Avoimessa yliopistossa opiskelu oli kuitenkin kiinnostavaa ja se toi sopivaa vaihtelua pikkulapsiarkeen.

Avoimen väylästä olin aiemmin kuullut mainittavan, mutta aloittaessani opiskelemaan avoimessa yliopistossa, en vielä tiennyt, mitä avoimen väylä tarkalleen ottaen tarkoittaa. En myöskään ollut suunnitellut hakeutuvani tutkinto-opiskelijaksi väylän kautta, vaikka usean vuoden ajan olinkin haaveillut opinnoista yliopistossa. Suurin syy innokkuuteni jatkuvaan oppimiseen on ollut halu edetä urallani, joten vihdoin yli kaksikymmentä vuotta sairaanhoitajaksi valmistumiseni jälkeen, hain vuonna 2018 opiskelemaan terveystieteitä Oulun yliopistoon. Tuona vuonna terveystiedon opettajan tutkinto-ohjelmaan oli kaksi hakutapaa; alan opinnot sekä hakemus. Noin viikkoa ennen pääsykokeita kävin tarkistamassa opintopolku.fi:ssä pääsykokeiden tarkan ajankohdan ja paikan. Yllätys oli suuri, kun jo samana iltana sain sähköpostiini viestin: ”Onneksi olkoon. Sinut on valittu opiskelemaan terveystieteitä”. Olin hämmästynyt, ihmeissäni ja epäluuloinen; mikähän virhe on järjestelmässä sattunut? Seuraavana aamuna olin yhteydessä yliopistolle ja sain varmistuksen opiskelupaikasta. Olin päässyt sisään tutkinto-opiskelijaksi avoimessa yliopistossa suoritettujen opintojen perusteella! Olin äärimmäisen onnellinen. Opinnot aloitettuani pystyin hyväksi lukemaan avoimessa suorittamani kurssit, mikä lyhensi opiskeluaikaani merkittävästi.

Kiinnostus oppimiseen säilyy

Tutkinto-opiskelijaksi päästyäni olen edelleen jatkanut itseni kehittämistä myös avoimen yliopiston opinnoilla. Pääaineopintojeni rinnalla olen suorittanut muun muassa kasvatustieteen perusopinnot. Mielestäni avoimen yliopiston opintoja voi hyödyntää niin työssäkäyvät kuin opiskelijatkin. Avoimessa yliopistossa opiskelu on sopivan mielenkiintoista ja haastavaa sekä aivan yhtä antoisaa, kuin tutkinto-opiskelijanakin. Opetusmenetelmät ovat olleet suorittamillani kursseilla monipuolisia; itsenäisiä esseitä ja tenttejä sekä yhteisöllisiä tehtäviä. Pidän avoimen opintoja laadukkaina sekä monipuolisina ja voinkin suositella niitä ihan kaikille. Opetustarjonnasta löytyy varmasti jokaiselle jotain sopivaa. Opiskelu kannattaa aina.

Katja Räisänen

• Valmistui terveystieteiden maisteriksi keväällä 2021
  • Sai töitä valmistumisensa jälkeen omalta alaltaan ikääntyneiden hoitotyön parissa
  • Opiskelun lisäksi harrastaa vapaa-ajallaan joogaa ja avantouintia