Valaistussuunnittelun täydennyskoulutuksen Kaivo-valoteos juhlistaa 100-vuotiasta, entisen nahkatehtaan vesitornia

Oulun yliopiston valaistussuunnittelun opiskelijoiden upea "Kaivo"-valotaideteos avautuu yleisölle Tietomaan tornissa perjantaina 19.11. osana Lumo-valofestivaalia.
Kaivo Valotaideteos

Aistit veden ääntä ja valoa, nouset kaivon syvyyksistä kohti pintaa. Kaivo ei ole tyhjä.

"Kaivo" on tilallinen valotaideteos – kokonaisvaltainen ja moniaistinen kunnianosoitus 100-vuotiaalle entisen nahkatehtaan vesitornille. Teos kertoo ajankohtaisesta aiheesta, luonnonvarojemme tilasta taiteen keinoin. Teos virittää katsojan pohtimaan omaa suhdettaan puhtaaseen veteen, elintärkeään luonnonvaraan.​

Valaistussuunnittelun opiskelijoiden taidonnäyte

Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön järjestämän valaistussuunnittelun täydennyskoulutuksen opiskelijat ja opettajat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet Kaivo-teoksen Tietomaan tornin sisäpuolelle, entiseen vesisäiliön tilaan. Valoilmaisu ja tapahtumat -opintojakson harjoitustyö on perehdyttänyt opiskelijat valotaideteoksen toteutuksen eri vaiheisiin ja tehtäviin: teosidean kilpailuvaiheen jälkeen opiskelijat ovat ryhmissä vastanneet idean konkretisoinnista, lavastuksesta, äänimaailmasta, sähköistyksestä, ohjelmoinnista, tiedotuksesta ja dokumentoinnista sekä toteutuksen koordinoinnista.

Teoksen materiaaleina ovat valon, tilan ja äänimaailman lisäksi kierrätetyt, käytöstä poistuneet CD-levyt, joita on kerätty lahjoituksina. Materiaalina valoa eri tavoin heijastava CD-levy – tiedon taltiointi- ja siirtoväline – sisältää myös viittauksen Tietomaan tarkoitukseen esitellä tieteen ja tekniikan saavutuksia hauskasti ja mielenkiintoisesti jokamiehen näkökulmasta. Teoksen noin 1500 CD-levyä sisältävät mm. musiikkia, elokuvia sekä kirjallisuutta ja sanomalehtiä äänitteinä.

Teos esillä Tietomaassa 19.11.-12.12.2021

Teokseen voi tutustua Lumo-valofestivaalilla 19.–21.11. klo 16–22. Tämän jälkeen teosta pääsee katsomaan osana Tietomaan näyttelyä 22.11.–12.12. välisenä aikana. Käynti festivaalin aikana suoraan kadulta, festivaalin jälkeen Tietomaan kautta (Nahkatehtaankatu 6). Väliaikainen teos on tarkoitus muuntaa pysyväksi ensi vuonna. Teos myös taltioidaan ja tehdään esteettömästi saatavaksi digitaalisin keinoin osana Oulu kaupungin TechArt-EAKR-projektia.

Haku suosittuun koulutukseen on käynnissä 1.12. saakka

Valaistussuunnittelun täydennyskoulutuksen kevään opintojaksoille on haku parhaillaan käynnissä. Kevään opintojaksojen aiheina ovat: Sisätilojen valaistus, Luonnonvalo ja rakentaminen sekä Valo ja ihminen. Opinnot sopivat kaikille, jotka tarvitsevat työssään valaistussuunnittelun perustietoa, tai haluavat laajentaa, syventää ja päivittää osaamistaan. Koulutus antaa monipuoliset valmiudet valaistuksen suunnitteluun.

Tutustu koulutukseen ja hae mukaan 1.12.2021 mennessä!

Lisätietoja: Yliopisto-opettaja Henrika Pihlajaniemi, henrika.pihlajaniemi@oulu.fi

Täydennyskoulutus on osa Oulun yliopiston ja Savonia ammattikorkeakoulun toteuttamaa OSAaValo – Valaistusosaaminen pohjoisen vetovoimana -ESR-hanketta (2019–2022), jota rahoittavat Pohjois-Pohjanmaan ja Etelä-Savon ELY-keskukset.

Lumo Light Festival

Viimeksi päivitetty: 17.11.2021