Oulun yliopisto tukee yrittäjiä koronakriisistä toipumisessa

”Maaliskuun puolessa välissä 2020 tyhjeni ensin muutaman kuukauden työkalenteri. Ja vain vähän myöhemmin koko vuoden sovitut työt. Piti siis kehitellä uusi tapa elättää itsensä aika nopealla tahdilla. Nyt taidan olla Suomen ainoa koruja ja asusteita vuolemalla tekevä nainen”, kertoo oulaistelainen käsityöläinen ja yrittäjä Pitja Simi, jonka brändi Pitu Woodellery sai alkunsa koronakriisin myötä.
pitja_simi_thinking

Arvaamaton koronakriisi on vaikuttanut eri tavoin eri yrityksiin ja haastavimmassa tilanteessa ovat olleet kaikista pienimmät yritykset, koska yrityksen selviytyminen riippuu suoraan yrittäjän omasta toimintakyvystä, taloudellisista puskureista ja valmiudesta tehdä tarvittaessa nopeita muutoksia. Parhaimmillaan kriisi toimi sysäyksenä kehittää yrityksen toimintaa nopeasti, toisaalta moni yrittäjä myös lamaantui täysin. Yrittäjiltä on vaadittu koronakriisin aikana selviytymistaitoja, muutoskyvykkyyttä, itsensä johtamisen taitoja, luovuutta ja digitaitoja.

Oulun yliopisto tarjosi 30 yrittäjille osaamisen kehittämisen täsmätukea SISUa ja digiä yrittäjyyteen ESR – hankkeessa 2020–2021. Toteuttajina olivat Kasvatustieteiden tiedekunnan Oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö (LET) ja Kerttu Saalasti Instituutti (KSI). Hankkeessa yhdistettiin oppimispsykologista osaamista mikroyrittäjyyden erityispiirteisiin. Yrittäjille tarjottiin kaksi erilaista valmennuskokonaisuutta ja räätälöity verkkosivusto (www.yrittajandigi.fi).

Pitja Simi lähti mukaan SISUa ja digiä -etävalmennukseen. ”Tarvitsin eväitä somen hyödyntämiseen ja digimarkkinointiin, jotta uniikit ja erilaiset tuotteet löytäisivät oman kohderyhmänsä. Tärkein oppi valmennuksista oli tavoitteellinen tekeminen ja oman persoonan esiin tuominen. Aloin suunnitella enemmän markkinointia ja kohdentaa asiakasviestiä tarkemmin. Somessa toin rohkeammin esille omaa uniikkia osaamistani ja persoonaani”.

”Keskityimme erityisesti digitaitojen kehittämiseen ja oman toiminnan johtamiseen. Huomioimme myös yrittäjän hyvinvoinnin ja koronan vaikutukset yrittäjän arkeen. Olimme rinnalla kulkijoita, tuimme ja kannustimme yrittäjän kehittymisprosessia huomioiden yrittäjän omat lähtökohdat”, kertoo projektipäällikkö Tiina Salmijärvi. ”Valmennuksissa käytetyt menetelmät pohjautuvat tieteellisen tietoon ihmisen oppimisprosessista”.

Pitu Woodelleryn tarina on kasvanut vuoden mittaan paljon. Ekologisuus ja perinteinen käsillä tekeminen kiinnostavat entistä enemmän. Uniikit puusta käsintehdyt korut ja asusteet ovat löytäneet oman asiakaskuntansa. SISU ja digi -valmennuksen opit on juurrutettu käyttöön.

Teksti: Projektipäällikkö Tiina Salmijärvi, kuvassa Pitja Simi, kuvaaja Harri Simi

Viimeksi päivitetty: 14.9.2021