Oulun yliopisto käynnistää ukrainan kielen alkeiskurssin

Oulun yliopiston kieli- ja viestintäkoulutuksessa alkaa syyslukukaudella 2022 ukrainan kielen alkeiskurssi. Kurssi on maksuton ja avoinna kaikille opinnoista kiinnostuneille. Ukrainaa opetetaan Oulun yliopistossa nyt ensimmäistä kertaa.

Ukrainan kieli on Suomessa vähän puhuttu mutta Euroopassa merkittävä kieli. Ukrainaa puhuu äidinkielenään 37 miljoonaa ihmistä ja osaajia on 45 miljoonaa. Suomessa mielenkiinto ukrainan kielen oppimista kohtaan on kasvanut Venäjän aloitettua sodan Ukrainassa.

Ukrainan alkeiskurssille on tarve, sillä ukrainan osaaminen sujuvoittaa kanssakäymistä Suomessa asuvien ukrainalaisten kanssa. Lisäksi ukrainan kielen oppiminen parantaa Ukrainan ja ukrainalaisen kulttuurin tuntemusta.

Ukrainan alkeiskurssi järjestetään etäyhteydellä 19. syyskuuta alkaen maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 10–12. Oulun yliopiston opiskelijoille suunnatulle kurssille ovat tervetulleita myös muut kieliopinnoista kiinnostuneet.

Opintojen tavoitteena on oppia kyrilliset kirjaimet, harjoitella kielen perusrakenteita sekä oppia ymmärtämään ja puhumaan ukrainaa arkisissa kanssakäymisissä. Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä.

Opintojakson opettajana toimii lehtori Ari Hepo-aho, jolla on tiiviit suhteet Ukrainaan ja pitkä kokemus Ukrainassa asumisesta. Hepo-aho opettaa Oulun yliopistossa myös venäjän kieltä.

Lue lisää opinnoista Oulun yliopiston jatkuvan oppimisen sivuilta ja ilmoittaudu mukaan 25.9. mennessä!

Lisätietoja kurssista:
Lehtori Ari Hepo-Aho, ari.hepo-aho@oulu.fi

Lisätietoja hakemisesta ja opinto-ohjaus:
study.languages@oulu.fi

Viimeksi päivitetty: 12.9.2022