Minustako lääkäri, puheterapeutti tai ict-alan osaaja? Savonlinnan lukioiden projektiviikolla testattiin unelma-alan opintoja

Keväisin Savonlinnan lukioissa järjestetään kaikille lukioiden opiskelijoille projektiviikko, jolloin lukiolaiset työskentelevät valitsemansa projektin parissa yhden viikon ajan. Projektiviikko on osa uuden lukion opetussuunnitelman mukaista lukio-opiskelua. Opiskelijat saavat suoritetusta projektista kurssisuorituksen valtakunnallisiin temaattisiin tai syventäviin teemaopintoihin.
Opiskelijat seisovat pöytien äärellä

Oulun yliopiston avoin yliopisto mukana Savonlinnan lukioiden projektiviikolla

Savonlinnan projektiviikolla on tarjolla monenlaisia projekteja mielenkiintoisista teemoista. Yksi mahdollinen projekti on tutustua korkeakouluopintoihin suorittamalla yksi opintojakso valitsemaltaan alalta. Oulun yliopiston avoimella yliopistolla on laaja tarjotin toisen asteen opiskelijoille soveltuvia maksuttomia tutustumisopintoja. Koko opintotarjotin oli myös savonlinnalaisten käytössä, sillä kaikki toisen asteen opiskelijoille suunnatut opinnot toteutetaan verkko-opintoina.

Avoimen yliopiston opettajat arvioivat opintosuoritukset normaalisti. Koulujen opinto-ohjaajat toimivat projektin vastuuhenkilöinä. ”Meidän roolina projektissa oli kertoa ja markkinoida kurssitarjontaa ja ohjata ja opastaa opiskelijoita ilmoittautumisen yhteydessä”, kertoo Kurkistus yliopisto-opintoihin -projektin vastuuhenkilö Pia Riekkinen Savonlinnan Lyseon lukiosta.

Sitovat ilmoittautumiset kerättiin opiskelijoilta etukäteen. Ennen ilmoittautumista avoimen yliopiston suunnittelijat kävivät pitämässä kiinnostuneille opiskelijoille infotilaisuuden. ”Sopimamme infon sisältö oli erittäin hyvä, eli yleistä tietoa Oulun yliopiston avoimen tarjonnasta ja siellä opiskelusta sekä lukiolaisille suunnatuista tutustumisopinnoista. Lopuksi saimme vielä tarkemmat ilmoittautumisohjeet projektiviikkoon liittyen”, Riekkinen avaa infotilaisuuden sisältöä.

Suoritetuista Avoimen yliopiston tutustumisopinnoista opiskelija saa todistuksen, ja suoritetut opinnot voidaan lukio-opintojen lisäksi hyväksyä osaksi Oulun yliopiston tutkintoa.

Tulevaisuuden pohdintaa ja jatko-opintomahdollisuuksien arviointia aidon kokemuksen pohjalta

Savonlinnan Lyseon lukion opiskelijat Kata ja Juhani valitsivat projektikseen kurkistuksen yliopisto-opintoihin.

Katatutustui lääketieteen opintoihin Johdatus lääketieteen alalle -kurssilla. ”Koen onnistuneeni opintojakson valinnassa, sillä lääketiede kiinnostaa minua oikeastikin. Voisin ehdottomasti ajatella hakevani yliopistoon tämän kokemuksen perusteella. Haen hyvin todennäköisesti, sillä haluan tulevaisuudessa opiskella tätä oikeastikin”, hän pohtii.

Juhani osallistui Säteilyfysiikka, -biologia ja -turvallisuus -kurssille. ”Ensivaikutelma opinnoista oli aika mukava, olen iloinen, että olen pärjännyt tällä tasolla”, hän kertoo.

Tutustumisopintojen avulla saattaa myös saada vastauksia jatko-opintoihin liittyviin mieltä askarruttaviin kysymyksiin kuten Miten yliopisto-opiskelu eroaa lukio-opinnoista? tai Sopiiko yliopisto-opiskelu minulle?

Parasta opinnoissa vapaus

Monia Oulun yliopiston avoimen yliopiston tutustumisopintoja on mahdollista suorittaa omaan tahtiin ympäri vuoden ajasta ja paikasta riippumatta. Tämä miellytti myös Savonlinnan projektiviikkolaisia.

Juhani kertoo työskentelyn olevan mukavaa, kun saa edetä omaan tahtiin ja luennot ovat etänä. ”Olen edistynyt opinnoissa ihan normaaliin tahtiin, ja olen tyytyväinen”, hän toteaa.

Kata on samaa mieltä, ja kysymykseen mikä on ollut viikossa parasta, hän vastaa: ”Viikon paras anti on ollut rentous ja vapaus tehdä tehtävät oman aikataulun mukaan”.

Miten kaksikko tiivistäisi projektiviikon annin?

”Tämä on ollut hyvä kokemus unelma-ammattiini tutustumisessa”, Kata toteaa, ja Juhani jatkaa: ”Kivaa on ollut!”

***

Oulun yliopiston avoin yliopisto tarjoaa kaikille toisen asteen opiskelijoille mahdollisuuden tutustua yliopisto-opintoihin avoimessa yliopistossa. Tarjolla on useita maksuttomia 2 opintopisteen laajuisia verkko-opintoja, joita voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta. Opintojen avulla lukiolaiset voivat testata unelma-alansa opintoja tai tutustua täysin uuteen alaan.

Avoimen yliopiston tutustumisopinto -tarjotin

Savonlinnan projektiviikon esittely