Infotilaisuus Kainuussa käynnistyvistä varhaiskasvatuksen ja erityispedagogiikan tutkintokoulutuksista

Oulun yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta käynnistää varhaiskasvatuksen ja erityispedagogiikan tutkintokoulutuksia yhteistyössä Kajaanin ja Iisalmen kaupunkien kanssa syksyllä 2024.

Koulutuksista järjestetään infotilaisuudet verkossa to 8.6.2023. Tervetuloa kuulolle!

Tulevien koulutusten järjestämisestä pidetään infotilaisuudet 8.6.2023 seuraavasti:

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja erilliset erityisopettaja opinnot klo 15:30–16:15. Pääset osallistumaan tilaisuuteen tästä Teams-linkistä 8.6. klo 15:30.

• Varhaiskasvatuksen opettaja opinnot klo 16:30–17:15.
Pääset osallistumaan tilaisuuteen tästä Teams-linkistä 8.6. klo 16:30.

Voit lähettää kysymyksiä infotilaisuuteen jo etukäteen 6.6. klo 9 mennessä tällä lomakkeella.

Infotilaisuuksia ei tallenneta.

Valmistelussa olevat tutkintokoulutukset:

Varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteen kandidaatti (3 v), yhteistyökoulutus Kajaanin ja Iisalmen kanssa (OPETOP), 40 aloituspaikkaa

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja, erityispedagogiikan maisteriohjelma, kasvatustieteen maisteri (2 v), yhteistyökoulutus Kajaanin ja Iisalmen kanssa (OPETOP), 20 aloituspaikkaa

Erilliset erityisopettajan opinnot, yhteistyökoulutus Kajaanin ja Iisalmen kanssa (OPETOP), 20 aloituspaikkaa

Koulutusten valintaperustevalmistelu käynnistyy lähiaikoina. Valintaperusteet ja tiedot koulutuksista julkaistaan Opintopolussa lokakuussa 2023. Haku koulutuksiin järjestetään 3.3.2024 klo 8.00 – 27.3.2024 klo 15.00. Opinnot alkavat syksyllä 2024. Koulutukset järjestetään Oulun yliopiston opetussuunnitelmien mukaisesti. Valitun opiskelijan tulee sitoutua näiden koulutusten suorittamiseen.

Koulutuksiin hakeutuminen vaatii mm. aikaisempia opintoja, joiden suorittaminen kannattaa aloittaa opiskelijaksi hakevan heti avoimessa yliopistossa. Varhaiskasvatuksen opettajakoulutusta varten suositellaan suoritettavaksi kasvatustieteen perusopinnot 25 op. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan maisteriohjelmaan ja erillisiin erityisopettajan opintoihin vaaditaan erityispedagogiikan perusopinnot 25 op. Tarkemmat vaatimukset koulutuksiin julkaistaan syksyllä 2023 osana valintaperusteita.

Koulutukset järjestetään monimuotokoulutuksina. Koulutuksessa hyödynnetään muun muassa lähiopetusta, verkko-opetusta ja työelämälähtöisiä tehtäviä. Lisäksi koulutuksiin sisältyvät ohjatut harjoittelut (työssäoppiminen). Koulutuksiin sisältyvät harjoittelujaksot pyritään järjestämään Kainuun ja Ylä-Savon oppilaitoksissa ja varhaiskasvatusyksiköissä. Valitun opiskelijan on sitouduttava koulutuksen järjestäjän aikatauluttamaan lähi- ja etäopetukseen sekä varattava aikaa muulle itsenäiselle- ja ryhmätyöskentelylle. Opetus järjestetään pääosin arkisin klo 8–16 välillä. Esimerkiksi lähiopetukseen osallistuminen ja harjoitteluiden suorittaminen on täysipäiväistä opiskelua. Koulutusten lähiopetus tapahtuu Kajaanissa.

Lisätietoja voit tarvittaessa kysyä sähköpostitse: study.education@oulu.fi

Viimeksi päivitetty: 30.5.2023