Pakopelillä uutta näkökulmaa tiimidynamiikkaan ja työhyvinvointiin

Viime vuosina suuren suosion saavuttanut kokemuksellinen seikkailupelityyppi, pakopeli, pystyy tarjoamaan viihteellisen kokemuksen lisäksi myös tuoreen näkökulman tiimidynamiikkaan ja työhyvinvointiin. Oulun yliopistossa kehitetty, sen kasvitieteelliseen puutarhaan ja kasvitieteen maailmaan sijoittuva pakopeli ”Professori Kasvion katoaminen” testaa ja kehittää tiimien ongelmanratkaisukeinoja uudella tavalla ja tarjoaa pelaajille unohtumattoman pelielämyksen.

Uusia mahdollisuuksia kehittää tiimityötä

Juonellinen pakopeli antaa tiimiytymiselle sekä tiimityön tarkkailulle ja kehittymiselle uusia mahdollisuuksia uniikissa Tiedepuutarhan ympäristössä.

Pakopelin ongelmia ratkotaan sekä pienissä että isommissa ryhmissä. Pelin tavoitteena on saada osallistujat kiinnittämään huomiota tiimin jäsenten vahvuuksiin, onnistumisiin, oivalluksiin, osaamiseen sekä siihen, miten tiimi hyötyy erilaisista ajattelijoista ja toimijoista. Pelin jälkeen pelaajat pohtivat esimerkiksi mitä uutta he oppivat tiiminsä jäsenistä, mitä he huomasivat omasta tiimityöskentelystään ja mitkä asiat auttoivat yhteisessä ongelmanratkaisussa.

”Kasvitieteellisessä puutarhassa oli hienosti käytetty hyväksi olemassa olevaa ympäristöä ja luonnon elementtejä pulmien asettelussa. Pakopeli on selvästi suunniteltu tiimityöskentelyn tarkkailuun ja kehittämiseen avaraa tilaa hyödyntäen. Silti peli tarjosi sopivasti haastetta ja hauskoja yksityiskohtia klassisten pakopelien ystäville”, sanoo peliin osallistunut Joni Kesti Oulun Paitapaino oy:stä.

Peli on kehitetty osana ”Tiimihenkeä ja työhyvinvointia luontoympäristössä” -hanketta, joka on saanut rahoituksen Ympäristöministeriön Kestävä kaupunki -ohjelmasta. Hankkeessa ovat mukana Oulun yliopiston Täydentävien opintojen keskus, Tellus, Biodiversiteettiyksikkö sekä Oulun kaupunki. Pakopelin suosion vuoksi siitä lähdettiin kehittämään myös laajemmalle kohderyhmälle tarjottavaa tuotetta ja nyt se on tarjolla myös organisaatioille ja yrityksille.

”Pedagogisen ja tiimiyttävän pakopelin kehittäminen on ollut hurjan hauskaa! Tavoitteemme on, että pystymme jatkossa kehittämään eri teemoihin liittyviä pakopelejä. Niitä voidaan myös räätälöidä kysynnän mukaan erilaisiin tarpeisiin”, kertovat Täydentävien opintojen keskuksen Ulla Kemi ja Virpi Pietikäinen ja Telluksen Mia Kemppaala, jotka ovat suunnitelleet ja toteuttaneet pelin.

Pakopeli kiinnostaa laajasti erilaisia yhteisöjä yrityksistä julkisen sektorin organisaatioihin. Kaikki työympäristön ulkopuolella tapahtuva tiimitoiminta tukee työyhteisön tapaa toimia myös sen omassa ympäristössään. Muutaman tunnin mittainen pakopeli on selkeä, helposti hahmotettava ja analysoitava tiimikokemus, joka parhaimmillaan antaa syvällisiä oivalluksia oman työyhteisön toiminnasta.

Yhteydenotot:
Täydentävien opintojen keskus, Oulun yliopisto (joy@oulu.fi)