Ohjelmointia lukiossa – kokemuksia Oulun yliopiston lukiolaiskurssitarjonnasta

Oulun yliopiston avoimen yliopiston tarjonnassa on kuluvan kevään aikana ollut tarjolla runsaasti maksuttomia, erityisesti lukiolaisille sopivia kursseja, joiden avulla jatko-opintojaan suunnitteleva lukiolainen pääsee jo lukio-opintojen aikana tutustumaan eri alojen opiskeluun. Lukiolaiset ovat voineet hyödyntää avoimen yliopiston opetusta aiemminkin, mutta erityisesti lukiolaisille tarkoitettu opintotarjonta on lukiolain uudistuksen ansiota. Sen mukaan lukiolaisille tulee tarjota mahdollisuus tutustua korkeakouluopintoihin jo lukio-opintojen aikana.Tietotekniikan, matematiikan ja kemian opettaja Lehtori Marko Hiltunen hyödynsi Oulun yliopiston tietojenkäsittelyteiden ohjelmoinnin kurssia omassa opetuksessaan Keminmaan lukiossa. Miten yliopistokurssi taipui lukio-opetukseen? Kysyimme Markolta hänen kokemuksistaan kurssista.

Kokemuksia lukiolaiskurssitarjonnasta

Minkä opintojakson opiskelijat suorittivat?
Opiskelijat suorittivat 5 opintopisteen kokoisen Ohjelmoinnin alkeet -kurssin. Kaikki eivät ehtineet kahden jakson aikana saada kurssia valmiiksi, mutta osa kuitenkin sai.

Minkä vuosikurssin opiskelijoita opintojaksolle osallistuvat olivat?
Kurssille osallistui 1., 2. ja 3. vuosikurssilta opiskelijoita.

Miten opiskelijoiden ilmoittautuminen avoimen yliopiston kurssille tapahtui?
Ennen kun saatiin kurssi käyttöön, niin kyselin tätä mahdollisuutta kurssin vastuuhenkilöltä ja avoimelta yliopistolta. Heille passasi kurssin tekeminen, niin ilmoitin avoimelle yliopistolle opiskelijat ja heille tehtiin tunnukset. Näiden avulla he pääsivät kirjautumaan Lovelace -nettisivulle tekemään tehtäviä.

Kuinka sujuvaa ilmoittautuminen oli?
Aluksi oli hieman haasteita, kun olisi tarvittu pankkitunnuksia, joita kaikilla ei ollut. Avoimen päässä saivat kuitenkin tehtyä tunnukset, joilla pääsi kirjautumaan kerran ja sen jälkeen opiskelijat vaihtoivat itselleen salasanan.

Miten opetus toteutettiin koululla, kerro prosessista?
Lukiollamme on kaksi kurssia ohjelmointia opetussuunnitelmassa. Nämä kurssit oli sijoitettu kurssitarjottimeen ja ne pystyi valitsemaan kuten minkä tahansa kurssin. Aluksi en edes ajatellut avoimen kanssa yhteistyötä, mutta se juolahti mieleen viikon jälkeen. Mietin, että sama kait se on hyödyntää materiaalia, joka on suoraan hyväksyttävissä yliopiston opinnoiksi. Vaihtoehtona olisi ollut käydä saman tyyppisiä asioita ja kuitenkin pakosta osallistua sitten kyseiselle kurssille yliopistossa. Tässä sai kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Mitä tehtäviä sinulla opettajana oli kurssilla?
Materiaali oli sinänsä hyvä, kun teoriaa oli mukana ja tehtävissä oli automaattitarkistus mukana. Itse pääasiassa neuvoin tehtävien teossa, kun opiskelijoilla tuli haasteita. Välillä myös tehtävissä tarvittu matematiikka oli täysin uutta, niin sellaisissa kohdissa piti teoriaa avata matikan puolelta.

Miten oma opetuksesi tällä kurssilla resursoitiin?
Ohjelmoinnille oli tosissaan varattu kaksi kurssia lukiolta, niin sain normaalin korvauksen kursseista.

Miten opiskelijat kokivat kurssin?
Opiskelijat tykkäsivät kurssista. Kovasti pohtivat, että josko olisi mahdollista saada kolmaskin kurssi ohjelmointia lukiolle. Tämän näkee sitten uudessa opsissa, mihin päädytään. Kolmanteen kurssiin pitäisi kehitellä vielä tämän kurssin lisäksi jotain luultavasti.

Oliko haasteita? Mikä toimi erityisen hyvin?
Kunhan loppujen lopuksi opiskelijat pääsivät kirjautumaan tehtävien pariin, niin sen jälkeen kurssit menivät oikein mutkattomasti.

Aiotko jatkossa jatkaa tällaista toimintamuotoa?
Ehdottomasti ainakin ohjelmoinnin kursseilla. Kemiaan ja lyhyeen matematiikkaan jos löytyy jotakin sopivaa, niin miksei niissäkin.