Tutkimustieto ja data-analyysi (AVOIN YO) Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopisto

5 op, Academic Year 2024-2025, AY353306S

Tarkista hinta ja aikataulut Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopiston sivuilta.

05.06.2024 - 06.11.2024

Koulutusala

Terveys- ja hyvinvointialat

Terveystieteet

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen avoinna
Ilmoittautuminen päättyy 06.11.2024

Koulutuksen kuvaus

Julkaisutyypit terveystieteissä, elektroniset lehdet ja kirjat; terveystieteiden viitetietokannat; tieteellisiin julkaisuihin pohjautuva arviointi ja viitteidenhallintaohjelma. Tieteelliset lehdet ja julkaisuprosessin vaiheet, tieteellisen viestinnän etiikka, lääketieteen ja terveystieteiden eri alojen lähestymistavat ja kysymyksen asettelut, tieteellisen artikkelin rakenne. Tieteellisen artikkelin kriittinen lukeminen. Tieteellisen tutkimuksen yleiset piirteet, tutkimustiedon merkitys, tutkimusetiikka, tutkimusmenetelmät eri näkökulmista. Tilastollisen tutkimuksen tavoitteet ja vaiheet, tutkimussuunnitelmasta käytäntöön, havaintoaineiston muodostaminen, tilastollisen päättelyn periaatteet, tutkimusasetelmat, tutkimuksen mahdolliset harhat, tulosten esittäminen, tilastollinen merkitsevyys ja kliininen merkittävyys. Systemaattiset katsaukset ja meta-analyysit.