Tutkimustieto ja data-analyysi (AVOIN YO)

5 op, Lukuvuosi 2023-2024 , ay353306S
Jaksolla perehdytään tieteellisen tutkimuksen piirteisiin ja menetelmiin sekä tilastollisen tutkimuksen vaiheisiin

Verkko-opinnot
Monimuoto-opinnot

Tarkista hinta yhteistyöoppilaitoksesta

Tieteellisen tutkimuksen yleiset piirteet, tutkimustiedon merkitys, tutkimusetiikka, tutkimusmenetelmät eri näkökulmista.
Tilastollisen tutkimuksen tavoitteet ja vaiheet, tutkimus suunnitelmasta käytäntöön, havaintoaineiston muodostaminen, tilastollisen päättelyn periaatteet.. Tieteellinen artikkelin kriittinen lukeminen.
Tieteelliset lehdet ja julkaisuprosessin vaiheet, tieteellisen viestinnän etiikka, lääketieteen ja terveystieteiden eri alojen lähestymistavat ja kysymyksenasettelut, tieteellisen artikkelin rakenne, tutkimusasetelmat, tutkimuksen mahdolliset harhat, tulosten esittäminen, tilastollinen merkitsevyys ja kliininen merkittävyys, systemaattiset katsaukset ja meta-analyysit.

Tiedonhaku:
Julkaisutyypit terveystieteissä, elektroniset lehdet ja kirjat. Terveystieteiden viitetietokannat. Tieteellisiin julkaisuihin pohjautuva arviointi ja viitteidenhallintaohjelma.

Jatkuva oppiminen
Avoin yliopisto-opetus