two women in a green house

Tiimiyttävä pakopeli – Professori Kasvion katoaminen

- op, Academic Year 2022-2023 , -
Professori Kasvio on kadonnut!

Tiedemaailmaa ravistelee järkyttävä uutinen: uraauurtavaa tutkimusta tehnyt huippututkija professori Kasvio on kadonnut. Tule selvittämään Kasvion olinpaikka sekä syy hänen katoamiselleen!

Contact studies

Pyydä organisaatiollesi sopivaa tarjousta.

Ilmoittautuminen avoinna

Pyydä organisaatiollesi sopivaa tarjousta.

Tule tiimiytymään ja ratkomaan kadonneen professori Kasvion katoamista uniikkiin ympäristöön!

Uudenlainen työhyvinvoinnin lisäämiseen ja tiimityöskentelyn parantamiseen kehitetty pakopeli on nyt tarjolla erilaisille työyhteisöille. Parhaiten peli sopii 8-12 osallistujan ryhmille. Onko tiimisi uusi ja haluat vauhdittaa tiimiytymistä ja tiimiläisiin tutustumista? Vai onko tiimisi työskennellyt jo pitkään yhdessä, mutta haluat parantaa tiimisi toimintavalmiuksia? Tämä peli sopii hienosti molempiin tilainteisiin! Professori Kasvion mysteerin selvittämisen jälkeen paneudutaan hetkeksi parantamaan tiimihenkeä ja tiimidynamiikkaa sekä tunnistamaan tiimin vahvuuksia. Peli jälkipuinteineen kestää noin kolme tuntia.

Pakopelin teema on tiedelähtöinen ja peliä pelatessaan voi oppia myös uutta kasvitieteestä ja genetiikasta, mutta pelaamiseen ei tarvita alan ennakko-osaamista. Peliä pelataan Oulun yliopiston Tiedepuutarhan vihreissä tiloissa. Tervetuloa virkistäytymään puutarhaympäristöön sekä parantamaan tiimisi toimintavalmiuksia!

Pakopelin hintaan sisältyy kahvit ja pieni makea. Tilauksesta peliin voidaan liittää runsaammat tarjoilut, joiden kustannukset lisätään hintaan. Ota yhteyttä ja räätälöidään tiimillesi sopiva pakopelikokemus!

Ajankohtaista

Tiedepuutarhan tiloissa huomioidaan Oulun yliopiston koronavirukseen liittyvät ohjeistukset myös pakopeliä pelatessa. Koska turvavälien pitäminen unohtuu pelatessa helposti, tällä hetkellä pakopeliä pelataan kasvomaskit yllä. Pakopeliä voi tulla pelaamaan vain täysin terveenä.

Pakopelistä sanottua

Työnohjauksen ammattilainen kommentoi peliä näin:

"Wau mikä kokemus! Kasvitieteellinen puutarha oli loistava paikka pakopelille! Vaikka olin mukana yksityishenkilönä ystäväporukalla, en voinut välttää seuraamasta tilannetta työyhteisö- ja esimiesvalmentajan näkökulmasta. Ihmisten erilaiset vahvuudet tulivat hienosti esiin, samoin myös tiimityön tärkeimmät edellytykset.

Valtava, monitahoinen tila mahdollisti ison ryhmän osallistumisen ja salli ”oman tien kulkijoille” ryhmätyön ohella oman keskittymisrauhan. Pelissä oli hienosti tilaisuuksia nopeille oivalluksille ja pitkäjänteiselle, tarkkuutta vaativalle työskentelylle. Huomasin, että tila ohjasi luottamaan ryhmään, kun kaikkien kanssa ei oltu koko ajan keskusteluetäisyydellä. Jokaiselle löytyi helposti oma rooli ryhmässä ja vahvuudet pääsivät esiin.

Peli vaati suuren tilan vuoksi runsaasti vuorovaikutusta. Välillä tarvittiin myös tavoitteeseen ohjaavaa palautetta, kun osallistujat jäivät jumiin epäoleellisiin seikkoihin.

Tämä kuvastaa hyvin tiimin toimintaa myös työelämässä: Vahvuuksien tunnistaminen, arvostaminen ja huomioiminen mahdollistaa osaamisen mahdollisimman suuren hyödyntämisen. Vuorovaikutus on edellytys tavoitteiden saavuttamiselle ja yhdessä tekemiselle. Tiimin jäsenten keskinäinen luottamus sekä psykologinen turvallisuudentunne auttavat palautteen antamisessa sekä sen vastaanottamisessa. Ilman tätä on mahdotonta kehittyä henkilökohtaisella tai tiimin tasolla."

Anu Autio, Voima Valmennus Oy

Muiden peliin osallistuneiden kommentteja:

"Peli oli hauskasti haastava ja juuri sopivasti aivonystyröitä hierova. Kasvihuoneet tarjosivat hulppeat puitteet pähkinöiden pureskelulle. Lämmin suositus kaikille, jotka tykkäävät kokeilla tiimihengen rakentamista aivan uudella tavalla!"

"Tiedepuutarha oli erilainen ja innostava pakopelin miljöö. Vielä hienommaksi kokemuksen teki se, että pelin tarina ja teema oli liitetty onnistuneesti ympäristöön"

"Yhteisiä oivalluksia, paljon naurua ja Tiedepuutarhan ihana vehreys - kaikki ainekset rentouttavaan iltapäivään!"

"Hauska ja yllättävä pläjäys, jonka tarina kulkee tiedemaailmassa ja jonka omalaatuiset pulmat on rakennettu kekseliäästi kasvihuoneympäristöön. Pelissä on sekä etsintää että monipuolista pulmanratkaisua. Tiimidynamiikan toimivuus tulee esiin pikavauhtia. Vahva suositus pienemmille sekä isommille ryhmille."

"Peli oli moniaistillinen ja selkeä. Suunnittelussa oli otettu erityisen hyvin huomioon tiiminjäsenten erilaiset roolit ja niiden tarkkailu. Peli toi onnistuneella tavalla pakopelin tieteelliseen ympäristöön. Monesti oppimispelit ovat pedagogisia, mutta ei hauskoja. Tämä peli oli kuitenkin aidosti hauska, vaikka siinä oli vahvasti pedagogiikkaa ja mallinnettiin tiimidynamiikkaa ja pystyttiin huomaamaan tiimin vahvuuksia."

"Tieteen haltuun ottaminen ja oppiminen on harvoin näin helppoa, viihdyttävää ja mukaansatempaavaa. Huippututkijan salaperäisen katoamisen mysteeri pitää otteessaan koko tiimiä pelin loppuun asti."

Continuing training

Academic Year 2022-2023

Oulu

Lisätiedot ja yhteydenotot

Professori Kasvion katoamista voi tulla selvittämään koska tahansa - ota yhteyttä ja sovitaan aika!

Lisätiedot ja tilaukset:

David Delahunty