Salausmenetelmien perusteet (AVOIN YO)

2 op, Academic Year 2024-2025, AY802136P

Salakirjoitusta on käytetty vuosisatoja. Tietokoneisiin perustuvan tiedonvälityksen yleistyminen viimeisten vuosikymmenien aikana merkitsee sitä, että salausmenetelmiä tarvitaan päivittäin lähes kaikilla yhteiskunnan alueilla. Tällä kurssilla pääset tutustumaan perinteisiin salausmenetelmiin.

08.08.2024 - 22.10.2024

Koulutusala

Luonnontieteet

Matematiikka

Maksuton

Ilmoittautuminen avoinna
Ilmoittautuminen päättyy 22.10.2024
Maksuton

Koulutuksen kuvaus

Salakirjoitusta on käytetty vuosisatoja. Aikaisemmin sen käyttö rajoittui lähinnä sotilaallisiin tai diplomaattisiin tarkoituksiin. Tietokoneisiin perustuvan tiedonvälityksen yleistyminen viimeisten vuosikymmenien aikana merkitsee sitä, että salausmenetelmiä tarvitaan päivittäin lähes kaikilla yhteiskunnan alueilla. Kurssi aloitetaan alkeislukuteorian tarkastelulla. Tämän jälkeen tutustutaan perinteisiin salausmenetelmiin.