Laitteet ja tietoverkot (AVOIN YO)

5 op, Academic Year 2024-2025, AY811102P

Opintojakso esittelee perusteet tietokoneiden ja tietoverkkojen rakenteesta ja toiminnasta. Kurssi on hyödyllinen pohja mm. ohjelmointikursseille, joissa on hyvä tietää mitä konepellin alta löytyy.

08.08.2024 - 05.09.2024

Koulutusala

Tietojenkäsittely ja tietoliikenne

Tietojenkäsittelytiede

Maksuton

Koulutuksen kuvaus

Mikroprosessorien kehitys ja perusrakenteet. Mikroprosessoreiden keskeiset ominaisuudet (sananleveys, kellotaajuus, tehonkulutus, integrointiaste). Tiedon esitysmuodot ja tiedon tallennus- ja esitysmuodot tietokoneessa ja tietoliikenteessä. Keskeiset oheislaitteet, väylät ja liitynnät (muistit, I/O, USB). Keko- ja pinomuisti ohjelmoinnin näkökulmasta. Internet ja protokollat, protokollien tasoarkkitehtuuri. Verkon viiveet, pakettien häviö ja kapasiteetti. Langattomat verkot. Verkko-ohjelmoinnin yleiset periaatteet.