none

Laitteet ja tietoverkot (AVOIN YO)

5 op, Lukuvuosi 2022-2023 , ay811102P
Opintojakso esittelee perusteet tietokoneiden ja tietoverkkojen rakenteesta ja toiminnasta. Kurssi on hyödyllinen pohja mm. ohjelmointikursseille, joissa on hyvä tietää mitä konepellin alta löytyy.

Verkko-opinnot

Mikroprosessorien kehitys ja perusrakenteet. Mikroprosessoreiden keskeiset ominaisuudet (sananleveys, kellotaajuus, tehonkulutus, integrointiaste, RISC/CISC). Tiedon esitysmuodot ja tiedon tallennus- ja esitysmuodot tietokoneessa ja tietoliikenteessä. Keskeiset oheislaitteet, väylät ja liitynnät (muistit, I/O, USB, I2C, SPI). Keko- ja pinomuisti ohjelmoinnin näkökulmasta. Internet ja protokollat, protokollien tasoarkkitehtuuri. Verkon viiveet, pakettien häviö ja kapasiteetti. Langattomat verkot. Verkko-ohjelmoinnin perusteet.

Jatkuva oppiminen
Avoin yliopisto-opetus