Erilliset erityisopettajaopinnot (OPETOP, 60 op, Kajaani)

60 op op, Lukuvuosi 2024-2025
Oletko opettajan tehtävissä kentällä toimiva luokan- tai aineenopettaja, joka on jo suorittanut erityispedagogiikan perusopinnot (25 op) ja kiinnostunut erityisopettajan tehtävistä? Opiskele erityisopettajaksi Kainuussa! Oulun yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta käynnistää syksyllä 2024 erilliset eritysopettajaopinnot, joiden lähiopintojaksot järjestetään Kajaanissa.

Monimuoto-opinnot

Koulutus on maksuton

Erilliset erityisopettajaopinnot järjestetään yhden lukuvuoden aikana ja suoritettavat opinnot ovat laajuudeltaan 40 opintopistettä. Yhdessä erityispedagogiikan perusopintojen kanssa opinnot muodostavat kelpoisuuden tuottavan kokonaisuuden ”erityisopetuksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot 60 op”.

Opinnoissa kehitetään ammatillisia valmiuksia ja osaamista niin teorian, käytännönharjoitusten kuin harjoittelujenkin kautta, erityisesti peruskoulukontekstissa. Opinnoissa perehdytään lasten ja nuorten tavanomaiseen kehitykseen ja sen poikkeavuuksiin, pedagogiseen arviointiin ja asiakirjoihin, arvioinnin pohjalta tarjottavaan tukeen ja sen vaikuttavuuteen, erilaisiin pedagogisiin menetelmiin ja interventioihin sekä inkluusion kysymyksiin. Koulutus antaa valmiuksia moniammatilliseen, ammatilliseen ja vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön.

Koulutus on osa OPETOP-hanketta (Opet oppivat ja pätevöityvät Kainuussa ja Ylä-Savossa) ja se toteutetaan yhteistyössä Kajaanin ja Iisalmen kaupunkien kanssa.

Tarkemmat tiedot koulutuksesta, valintaperusteet ja hakulomake löytyvät Opintopolku.fi palvelusta: Erilliset erityisopettajaopinnot OPETOP 60 op Kajaani .

Jatkuva oppiminen

Lukuvuosi 2024-2025