Elokuva ja luovat mediat, perusopinnot (AVOIN YO)

25 op, Academic Year 2023-2024

Multiform learning

Oppiaineen ensisijaisena tutkimuskohteena on elokuva. Elokuva on kuitenkin osa laajempaa audiovisuaalista mediakulttuuria, ja sen lähipiiriin lukeutuvat niin perinteiset audiovisuaaliset mediat, kuten televisio ja radio, kuin myös uusien medioiden laaja kirjo. Elokuvan ja luovien medioiden opinnoissa perehdytään elokuvaan ja audiovisuaaliseen mediakulttuuriin historiallisena, sosiokulttuurisena ja esteettisenä ilmiönä. Oppiaineen painotus on teknologisesti, esteettisesti ja institutionaalisesti vakiintuneessa elokuvassa, jonka historian ja nykyisyyden valossa tarkastellaan myös muun audiovisuaalisen kulttuurin kehitystä, nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Oppiaine antaa opiskelijalle perusvalmiudet analysoida ja tarkastella teoreettisesti elokuvan esteettisiä piirteitä ja institutionaalisia suhteita sekä niiden kehitystä. Tämän ohella elokuvan ja luovien medioiden opinnot tähtäävät mediakulttuurin, sen kehityskulkujen ja teknologisten ilmenemismuotojen laajempaan kontekstualisoituun ymmärtämiseen. Audiovisuaalinen mediakulttuuri muodostaa niin olennaisen osan modernia yhteiskuntaa, että sen ymmärtäminen on välttämätöntä kaikelle kulttuurintutkimukselle.

Elokuva ja luovat mediat, perusopinnot 25 op

AY687514P Johdatus mediakulttuurin tutkimukseen 5 op