Opiskelu vei mukanaan - kuinka yhdistää työ ja opiskelu avoimessa yliopistossa

Tästä opiskelijatarinasta voit lukea, miten IT-alalle vahingossa päätynyt Saara kehittää avoimen yliopiston opintojen avulla omaa ammattitaitoaan ja mahdollisuuksiaan edetä urallaan. Lisäksi tarina kertoo siitä, miten yhdistää työ ja kasvava opiskeluinnostus.

Saaran tarina

Nimeni on Saara ja olen 30-vuotias. Olen valmistunut Oulun yliopistosta 2017 filosofian maisteriksi pääaineenani pohjoismainen filologia. Heti valmistumisen jälkeen vaihdoin kuitenkin vahingossa alaa ja päädyin töihin IT-alalle service deskiin ja olen ajan kuluessa päätynyt ratkaisukonsultiksi.

Aiempi koulutukseni ei liity millään tavalla työhöni ja olen oppinut jokaisessa työtehtävässä vaadittavat taidot tekemällä kyseistä työtä. Olen oppinut valtavasti uutta työn ohessa, mutta minun on ollut hankala sanoittaa osaamistani. Aloitin opinnot, koska halusin syventää osaamistani, luoda vankempaa pohjaa urakehitysmahdollisuuksilleni ja samalla oppia jäsentämään tietojani ja taitojani. Valitsin Oulun avoimen yliopiston, koska olen aiemmin ollut tutkinto-opiskelijana Oulun yliopistossa. Oulu tuntui tutulta ja turvalliselta vaihtoehdolta, ja tarjolla olevat kurssit ja opintokokonaisuudet olivat juuri sitä, mitä kaipasin.

Opinnoilla hyötyä työelämään

Olen haaveillut jatko-opinnoista jo tovin, mutta en uskaltanut aloittaa aiemmin, sillä jännitin töiden ja opintojen sovittamista yhteen. Kaipasin myös taukoa opiskelusta. Elokuussa 2022 totesin, että nyt tai ei koskaan, sillä työtilanne oli sopiva. Töiden ja opintojen yhdistäminen on ollut yllättävän helppoa. Välillä on joutunut tekemään ankaraa priorisointia, mutta kriiseiltä on onneksi vältytty. Suorittamani opinnot liittyvät kaikki tavalla tai toisella työhöni, joten olen saanut luvan tarvittaessa suorittaa opintoja myös työajallani. Pääasiassa olen kuitenkin tehnyt tehtäviä viikonloppuisin ja muina mahdollisina vapaapäivinä, sillä keskittyminen on helpompaa, kun kukaan ei katkaise tekemistä ottamalla yhteyttä työasioissa. Tärkeintä on ollut, että tunnen omat työskentelytapani hyvin ja olen löytänyt itselleni sopivan tavan aikatauluttaa tehtäviä kurssien aikatauluja mukaillen.

Töiden ja opintojen yhdistäminen on ollut yllättävän helppoa.

Alkuperäinen suunnitelmani oli käydä muutamia mielenkiintoisia kursseja, mutta hommahan lähti täysin käsistä hyvin nopeasti. Olen suorittanut pääasiassa tuotantotalouden ja kansainvälisen yritysviestinnän opintokokonaisuuksiin kuuluvia kursseja, sillä ne sopivat täydellisesti nykyisiin työkuvioihini ja tukevat myös urakehitystäni. Nälkä kuitenkin kasvaa syödessä ja näiden kokonaisuuksien lisäksi olen poiminut yksittäisiä kursseja, kuten tietoturva, tietojärjestelmien perusteet, johdatus tietojenkäsittelytieteisiin ja ohjelmoinnin alkeet. Myös nämä kurssit sopivat palapeliini loistavasti. Suunnitelmissani on käydä vielä ainakin toinen vuosi opintoja avoimen kautta, ja miettiä samalla, olisiko jossain koulutusalassa minulle sopiva pääaine. Jos sopiva löytyy, saatan lähteä tavoittelemaan paikkaa tutkinto-opiskelijana ja sitä kautta tutkintoa.

Opiskelu avoimessa yliopistossa

Opiskelu on ollut yllättävän sujuvaa. Itsenäinen opiskelu on tehty helpoksi, sillä kaikilla käymilläni kursseilla tarvittavat materiaalit on koottu yhteen paikkaan selkeiksi kokonaisuuksiksi. Kaikkea ei tarvitse käydä läpi omatoimisesti, vaan avoimen opiskelijoille on myös tarjolla luentoja kurssikohtaisesti etänä, tallenteina ja joskus jopa paikan päällä. Haasteita on välillä tuottanut kurssikirjojen saatavuus, koska en asu Oulun lähellä ja sijaintini vuoksi en pääse yliopiston kirjastoon, mutta toistaiseksi sekään ei ole ollut mikään ylitsepääsemätön este. Mielestäni kurssien työmäärä on ollut sopiva, mutta uuden kurssin aloittaminen vaatii aina jonkinlaista itsekuria ja oikeanlaista asennetta. Erityisesti positiivisena asiana mieleeni on jäänyt se, kuinka jokaisella kurssilla on kehotettu pohtimaan käsiteltäviä aiheita omien aiempien kokemusten kautta. Samalla on huomioitu työssäkäyvien mahdollisesti rajallisemmat opiskeluresurssit, mikä on ainakin omalla kohdallani auttanut suhtautumaan opiskeluun rennommin kuin täysipäiväisenä opiskelijana.

Suosittelen avoimen yliopiston opintoja kaikille, joita kiinnostaa opiskelu ja itsensä kehittäminen. Avoimen kursseille voi osallistua matalalla kynnyksellä ja kokeilla jotain uutta. Sen lisäksi, että opintojen aikana saa paljon tietoa käsiteltävistä aiheista, oppii myös paljon omista työskentely- ja tiedonkäsittelytavoistaan. Nämä taidot voi siirtää myös työelämään.

Kokeilkaa rohkeasti kurssilla tai kahdella, miltä opiskelu tuntuu. Osa kursseista on maksullisia, mutta osa täysin ilmaisia eli kokeilussa ei menetä mitään. Avoimessa opiskelu työn ohessa on ollut mielestäni paljon rennompaa kuin täysipäiväisenä opiskelijana opiskelu. Opinnot eivät ole se päätyö, joten niihin voi suhtautua kevyemmin, jolloin tuloksetkin ovat ainakin omalla kohdallani olleet parempia. Tärkein vinkkini on kuitenkin ajoissa aloittaminen. Kun aloittaa ajoissa, pysyttelee askeleen tai kaksi kurssin aikataulua edellä, jää myös pelivaraa yllättäviä tilanteita varten. Näin saa myös taukoa kurssien välille.

Saara

• Valmistunut Oulun yliopistosta 2017 filosofian maisteriksi
  • Toimii tällä hetkellä ratkaisukonsulttina IT-alalla
  • Suorittanut opintoja avoimessa yliopistossa mm. tuotantotalouden, kansainvälisen yritysviestinnän ja ohjelmoinnin aloilta