Halu kehittyä arkkitehdin uralla sai yhdistämään työn ja avoimen opinnot

Tamara on muun muassa avoimen yliopiston opiskelija, rakennussuunnittelija ja äiti. Avoimen yliopiston opinnot on välillä vaikeaa yhdistää töihin ja perhe-elämään. Tamaran mielestä opiskelu kuitenkin kannattaa, sillä se syventää ja laajentaa työelämästä saatua osaamista. Lue Tamaran tarina alta.
Henkilökuva Tamara Louis

Töitä, opintoja ja roppakaupalla uutta tietoa

Nimeni on Tamara ja olen 29-vuotias diplomi-insinööri. Olen muuttanut Suomeen kahdeksan vuotta sitten Venäjältä, missä suoritin ensimmäisen yliopistotutkintoni rakennustekniikan alalta. Olen suorittanut rakennustekniikan tutkinto-ohjelman myös Suomessa.

Tällä hetkellä työskentelen arkkitehtitoimistossa ja pidän työstäni kovasti. Olen ollut alalla jo kuusi vuotta, ja sinä aikana kiinnostukseni laajentaa arkkitehtuurin osaamistani on vain kasvanut. Tästä syystä aloitinkin opinnot avoimessa yliopistossa.

Tänä syksynä olen suorittanut kaksi kurssia, jotka ovat nykyaikainen puuarkkitehtuuri ja arkkitehtuurin historia I. Olen molempiin kursseihin erittäin tyytyväinen; tehtävää kursseilla oli sopivasti, uutta tietoa tuli paljon ja koen saaneeni tukea sekä ohjausta opintojen aikana riittävästi. Parasta avoimen opinnoissa on ollut yhteistyö muiden alojen ammattilaisten kanssa. Kursseille kokoontuu moninainen joukko arkkitehtuurista kiinnostuneita ihmisiä, muun muassa tutkinto-opiskelijoita, rakennuttajia ja rakennesuunnittelijoita. Tästä johtuen erilaisiin näkökulmiin tutustuu väistämättä. Ensi keväänä jatkan avoimessa yliopistossa arkkitehtuurin historian jatkokurssien parissa.

“Pitää sanoa, että oikeasti haluan syventää tietojani, enkä vain saada tutkintotodistusta, siksi on mahtavaa, että avoin yliopisto tarjoaa mahdollisuuden oppia.”

Valitettavasti avoimessa yliopistossa tarjottavien arkkitehtuurin kurssien määrä on rajallinen, mikä harmittaa minua. Avoimia, minua kiinnostavia kursseja on käymättä enää muutamia ja suoritan ne vielä tämän lukuvuoden aikana. Kaikki tekemäni opinnot ovat vallitsevan koronatilanteen takia järjestetty verkkoympäristöissä. Etäopintojen avulla olen säästänyt aikaa siirtymissä töistä tai kotoa luennoille, mutta toisaalta koen jatkuvan tietokoneella olemisen väsyttäväksi. Onneksi työpaikallani opiskeluihini on suhtauduttu myönteisesti ja kannustavasti.

Pitää sanoa, että oikeasti haluan syventää tietojani, siksi on mahtavaa, että avoin yliopisto tarjoaa mahdollisuuden oppia.”

Haastavaa työn ja opiskeluiden yhdistämisessä on ollut myös ajanhallinta. Vinkkini tuleville työssäkäyville opiskelijoille onkin, että töiden oheen ei kannata ottaa liian montaa kurssia kerralla.

Haaveena arkkitehdin ammatti

Olen haaveillut arkkitehdin ammatista jo useamman vuoden, mutta valitettavasti en ole vielä tutkinto-opiskelijaksi päässyt. Aion kuitenkin jatkaa yrittämistä ja ensi keväänä haen uudestaan arkkitehtuurin tutkinto-ohjelmaan. Vaikka olen jo töissä unelma-ammattini parissa, koen että avoimen yliopiston opinnot auttavat minua kasvamaan ammattilaiseksi. Vaikka haaveenani on saada arkkitehdin paperit, olen nykyisten opintojen avulla kartuttanut tietotaitoani ylipäätään koko alasta.

Suosittelen avoimen yliopiston opintoja kaikille, jotka haluavat syventää osaamistaan, tai tutustua uuteen alaan.