Traumapsykoterapeuttikoulutus 2025-2029 Oulu

80 op, Academic Year 2024-2025 , -

Contact studies

Koulutusmaksu on 22 500 EUR. Lisäksi opiskelija maksaa itse EMDR I ja II koulutukset, kansainvälisen seminaarin sekä yksilöpsykoterapian.

Ilmoittautuminen avoinna
Ilmoittautuminen päättyy .

Mitä

Oulun yliopisto järjestää traumapsykoterapeuttikoulutuksen Oulussa 2025 – 2029. Opiskelijan suoritettua koulutuksen hyväksytysti, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) myöntää opiskelijalle hakemuksesta oikeuden käyttää psykoterapeutin ammattinimikettä.

Traumapsykoterapeuttikoulutuksen tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat traumapsykoterapian teoreettiseen viitekehykseen ja erilaisiin traumapsykoterapeuttisiin menetelmiin. Kiintymyssuhdeteoria, persoonallisuuden rakenteellinen dissosiaatioteoria ja polyvagaalinen teoria taustateorioina antavat mahdollisuuden liittää eri asteisen traumatisoitumisen teoreettisesti traumapsykoterapeuttisen viitekehyksen alle. Koulutuksessa huomioidaan vahvasti myös kehollisten menetelmien sekä EMDR-menetelmän käyttö traumapsykoterapeuttisessa työskentelyssä.

Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa työskennellä traumapsykoterapeuttina sekä akuutisti että kompleksisesti traumatisoituneiden kanssa hoidon eri vaiheissa. Hän osaa tunnistaa, arvioida ja hoitaa traumaperäisistä ja dissosiatiivisista oireista kärsiviä yksilöitä vaiheorientoituneella hoitomallilla ja huomioida traumatisoitumisen vaikutuksia perheessä ja yhteisöissä. Lisäksi hän osaa soveltaa erilaisia traumapsykoterapeuttisia menetelmiä hoidon eri vaiheissa. Koulutuksen tuomien valmiuksien yleisin sovellusympäristö on traumatisoituneille aikuisille annettava yksilöpsykoterapia. Lisäksi opiskelija pätevöityy EMDR-terapeutiksi koulutuksen aikana ja saa valmiudet soveltaa sekä EMDR- että kehollisia menetelmiä traumapsykoterapeuttisen prosessin eri vaiheissa.

Kenelle

Psykoterapeuttikoulutukseen hakeutuvilta edellytetään soveltuva perustutkinto, vähintään 30 op psykologian ja/tai psykiatrian opintoja sekä vähintään kahden vuoden kokoaikainen työkokemus mielenterveystyössä tai sen kaltaisessa työssä. Lisäksi hakijalla tulee olla mahdollisuus tehdä psykoterapeuttista potilastyötä koulutuksen aikana. Tiedot Oulun yliopiston valintakriteereistä löytyvät psykoterapeuttikoulutusten hakuoppaasta osoitteesta: https://joy.oulu.fi/fi/teemat/psykoterapeuttikoulutus

Miten

Koulutus toteutetaan lähiopetuksena. Koulutukseen kuuluu teoria- ja menetelmäopintoja, ryhmätyönohjausta, ryhmämuotoista- ja yksilöllistä koulutuspsykoterapiaa, psykoterapeuttista potilastyötä, perehtymistä kirjallisuuteen (myös englannin kielellä) ja opinnäytetyö. Koulutus alkaa syksyllä 2025 ja koulutuspäivät järjestetään arkipäivisin Oulussa.

Hakijat valitaan koulutukseen hakemuksen ja ryhmähaastattelun perusteella. Hakuaika koulutukseen alkaa syyskuussa 2023. Ryhmähaastattelut pidetään keväällä 2025. Haastatteluun kutsuttu hakija osallistuu haastatteluun vain yhtenä päivänä. Haastattelun kesto on 45 minuuttia. Koulutuksen ilmoitetut aloitus- ja lopetuspäivät ovat suuntaa antavia.

Koulutukseen haetaan Opintopolun kautta. Pääset Opintopolkuun tästä linkistä.

Koulutuksen esite

Continuing training

Academic Year 2024-2025

Koulutusala